повернутися до змісту книги "Нариси Дніпра">> Загальний погляд на побут придніпровського селянина (уривки)
[...] Різними правдами і неправдами можна притягнути висновок, що Малоросія ніколи не була незалежною, але висновок цей буде
непереконливим, оскільки матиме проти себе досить важливі аргументи; тим часом жодне з племен, які населяють нашу
величезну імперію, можливо, настільки не потребує захисту від несправедливих нападок, як малоросійське.
Нехай розсудливі люди й віддають йому належну справедливість, але ж чи багато з цих розсудливих заглиблювалися
в історію цього племені, і хто ж займався дослідженням побуту цього доброго народу, який і досі для більшості має
славу народу, здатного лише грати роль у якомусь комічному оповіданні:
лише торкнуться історії Малоросії, одразу відчувають необхідність довести, що вона не існувала; захочуть виставити
смішною мову малоруса - перекрутять російські слова і думають, що справу зроблено; якщо комусь знадобиться зобразити
смішного дурня - беруть малоруса, не давши собі праці навіть побіжно поглянути на його побут, побут оригінальний,
вартий уважного вивчення. повернутися до змісту книги "Нариси Дніпра">> Загальний погляд на побут придніпровського селянина / Чумаки
[...] Не можна не згадати про ще один стан, який існує в Малоросії і найкращі селища якого розташовані по берегу Дніпра,
а саме, про чумаків. Чумак - це, власне, візник, з тією лише різницею, що він перевозить чужі товари
лише принагідно, а головна його мета - ходити у Крим за
сіллю, а на Дон - за рибою. Справжній чумак, яких небагато, майже не займається землеробством, і кожен із них
вважає хліборобство справою другорядною, тому що його
ремесло - набагато прибутковіше і дозволяє йому не лише
безтурботно жити, а навіть і дещо розкошувати. Стан цей
виник, імовірно, два з половиною століття тому, коли Запоріжжя вже було правильно організоване і його зимівники
служили прихистком для чумаків у цих безводних степах.
Обози з Гетьманщини тягнулися по землях Війська Запорізького і переправлялися через Дніпро: ті, що прямували
на Дон, - в Кодаку, біля першого дніпровського порога, а до
Криму - в Микитиному перевозі (теперішньому Нікополі).
Перші через землі Самарської паланки приходили на Дон, а
останні йшли на Перекоп. Зрозуміло, тодішні чумаки були
озброєні та вирушали в степ великими партіями. Тепер ці
поїздки не становлять жодної небезпеки. Купивши пари
дві добрих волів, спорядивши два хороші вози, придбавши
першокласну упряж і узявши з собою кількадесят рублів,
селянин вирушав чумакувати у товаристві людей бувалих
і досвідчених. Мандрівки ці починаються з весною, коли
в степу з'являється підніжний корм. Кожна валка чумаків
(декілька возів разом) вибирає собі отамана, який іде попереду, визначає місця попасів, ночівель - одне слово, керує
усім, що стосується подорожі. Колись, ще не так давно, на
возі отамана сидів півень, якого чумаки брали з собою для
визначення часу. У чумаків усе з собою, не кажучи вже
про запасну вісь, про сокиру, про дрова; коли це можливо,
беруть навіть деякі господарські дрібниці. З порожніми
возами чумаки вирушають до якогось торговельного міста,
якщо можна - портового, а здебільшого - до Кременчука,
де вони сподіваються взяти якийсь вантаж до Криму,
Херсона, Одеси, Бессарабії, одне слово, куди завгодно, аби
на південь, хоч би й за 500 верст від своєї прямої дороги.
Наваливши вози, валка вирушає своїм повільним кроком,
розраховуючи на неодмінний прибуток. Віл не вимагає ані
сіна, ані вівса і задовольняється підніжним кормом. І тепер,
коли з чумака вже беруть за попас волів, дорога обходиться
йому дуже дешево. За право пасти волів у степу стягують
по три копійки сріблом з пари. Доставивши товар на місце,
чумак отримує чисті гроші й знову шукає можливості не
іти порожнім у своєму керунку. Чи вдається це йому, чи
ні, але все ж таки він уже заробив стільки, що як іще трохи докладе своїх грошей, то зможе накупити солі в Криму
і вирушати назад. Якою б не була ціна в Перекопі, чумак
продає сіль вдома на ярмарках майже удвічі дорожче,
а якщо пустить її в роздріб у селі, неодмінно отримає великий зиск. За весну, літо й осінь порядний чумак здійснює
декілька подорожей, які з лишком винагороджують його
і дають йому чисті гроші. Якщо чумак і не знайде собі вантажу по дорозі і поїде просто за сіллю чи рибою, купуючи
ці товари власним коштом, то й у такому випадку отримає
великий зиск, тому що і сіль, і риба є необхідними у побуті
селянина. Риба, що її привозять чумаки, - це здебільшого
тараня, лящ, чехоня і сьомга; деколи везуть і оселедці. Майже у кожному малоруському селищі трапляються чумаки,
але є села, в яких мешканці здебільшого чумакують. Це
все народ показний, особливо придніпровці. У своїх вишитих на грудях сорочках, неосяжних шароварах, які всі
у смолі, і з довгими чупринами вони надзвичайно оригінальні. Спіднє, вимащене дьогтем, не повинно вважатися
неохайністю - це робиться навмисне, по-перше, тому, що
чумаки йдуть до краю, в якому у старі часи існувала чума,
по-друге, для того, аби в дорозі не завелася нужа (відомі
комахи). Це особливий тип. Чумак за ремеслом, з діда-прадіда, який ще хлопчиком ходив у дорогу, у всьому, навіть у
самій зов нішності, набуває особливого характеру. Степове
життя у пустелях, постійне кочування, ночівлі просто неба,
бесіди біля вогнища, самотня нічна варта на сторожі коло
волів і пісні, часто зімпровізовані тут-таки, в степу, кимось
із товаришів, - все це накладає на чумака особливий відбиток. Пісні чумаків, сповнені своєї степової поезії, стоять
найближче до козацьких пісень, за винятком лише того, що
у деяких згадуються карі очі коханої дівчини. Здебільшого
ж оспівуються степ, воли, кочове життя, гулянка, якась
сумна подія. Тут і насправді деколи вершиться глибока
драма. Їдучи степовими просторами Новоросії, ви інколи
бачите над трактовою дорогою, десь на кургані, невеликий
хрест: це лежить чумак, що помер у дорозі й похований
своїми товаришами. Трапляється, що хлопець-сирота, наймит багатого хазяїна, йде в дорогу, "чужі воли поганяє,
думає-гадає", а у нього в селі залишилася дівчина, така
сама бідна, котра теж сумує в розлуці. Вони кохають одне
одного. Чорноока на зароблені гроші купує шовк або кольорову бавовну і вишиває милому хустку, а він мандрує
степами і мріє про те, як би чимшвидше самому зробитися
хазяїном і поєднатися з обраницею свого серця. Але його
підкошує хвороба… порятунку жодного немає - і бідолаха
гине в степу, оплакуваний товаришами, котрі, загорнувши
його у ряднину, ховають десь на кургані.
|
© 2016, Olena Krushynska (derevkhramy
Всі права застережені відповідно до чинного законодавства України.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише за узгодженням з автором.